Låven på Lerflaten gård - det perfekte bryllupslokalet for deg som ønsker en personlig, romantisk og landlig ramme for den store dagen!
Et fantastisk sted som bare må oppleves. Lokalet har god plass, flotte detaljer og en varm og god stemning. Anbefales!
Her ligger alt til rette for å skape et helt personlig drømmebryllup. Pynt med vimpler, lyslenker og grønt fra skogen – resultatet kommer til å sjarmere gjestene deres i senk!
Låven på Lerflaten gård er etterhvert blitt svært populært som bryllupslokale. Lokalet er på hele på hele 450 m2, og er nok et av de største lokalene i Trondheim som leies ut til private arrangementer med plass for opp til 150 gjester. Lokalet er smakfullt innredet med rustikke detaljer som representerer gårdens historie. Gården ligger landlig til kun 10-15 minutter fra Trondheim sentrum. Vi har stor pågang i forbindelse med bryllupsfeiringer, da særlig i høysesongen (mai-september), og mange booker lokale så fort vi åpner for booking.
Booking for 2026-sesongen åpner 2.januar 2025 kl 00.00 på e-post. Send oss gjerne flere aktuelle datoer i prioritert rekkefølge når du sender oss en e-post på nyåret så skal vi prøve å få til en dato for deres arrangement!
Spørsmål og svar
Vanlige spørsmål og svar i forbindelse med bryllup
Mange lurer på mye av det samme når de skal leie bryllupslokale hos oss. Her har vi samlet noen av de mest vanlige spørsmålene vi får, kanskje du lurer på det samme?
Må vi betale inn depositum ved bestilling av lokalet?
Ja, 25% av leiesummen faktureres som depositum ved avtaleinngåelse eller senest etter dere har vært og sett lokalene. Dette trekkes fra sluttsummen etter at arrangementet er avholdt. Merk at bindende avtale om leie ikke er inngått før du har fått en bekreftelse på at vi har mottatt depositumet.
Kan vi ha med egen drikke/alkohol?
Ja. Når dere leier lokalet til privat bryllupsfeiring holder dere selv det dere ønsker av mat og drikke, alkohol inkludert.
Er vask av lokalet inkludert i leia?
Ja, men lokalet må være ryddet og alt kjøkkenutstyr må være vasket og satt på plass i skap. Møbler og annet utstyr på låven må være satt tilbake der dere fant det før dere forlater lokalet. Mat, flasker og lignende må tas med ut av lokalet før dere forlater det og søppel må være kastet i søppelcontainere. (Merk at dere kan bli fakturert ekstra dersom lokalet er svært nedgriset eller ikke ryddet godt nok).
Når får man tilgang til låven og hvor lenge kan vi være der på søndag med tanke på rydding?
Man får tilgang til låven dagen før arrangementet kl. 11.00 og må forlate lokalet innen kl. 15.00 dagen etter arrangementet.
Er det mulig å forlate lokalet senere enn kl 15.00 på søndag?
Ja, men da må dette være avtalt på forhånd med vertskapet og er litt avhengig av om lokalet er utleid på søndag eller ikke. Det påfaller et gebyr per ekstra time utover det som er oppsatt (se prisliste).
Hva skjer dersom vi må avbestille bryllupet?
Dette er regulert i leievilkårene.
Vi har noen gjester som kommer til kaffen. Har de noe sted å være før de kan slippes inn på låven dersom vi fortsatt holder på med middagen?
Svar: Det går an å leie Gårdskafeen/fjøset som ekstralokale for folk som ikke skal være med under middagen. Dette lokalet kan også brukes til å ønske gjestene velkommen før de går opp på låven for middag.
Kan gjester komme med kake/gave dagen før arrangementet eller i et tidsrom vi ikke er tilstede?
Ja, de kan komme og sette det fra seg i lokalet, men dette må avklares med oss på gården i forkant. Be de ringe 416 81 504 for å avtale leveransen slik at vi kan være behjelpelig med å ta imot.
Har dere hvite duker?
Ja, vi har hvite duker til bordene. 10 duker til rundbord inngår i husleia, men duker utover dette må leies (se prisliste tilleggstjenester).
Kan vi leie rød løper og hvite stoltrekk?
Ja, vi leier ut dette dersom dere ønsker det (se prisliste tilleggstjenester).
Hva skjer om vi knuser et glass eller noe blir ødelagt på festen?
Vi regner med at det kan bli noe svinn med tanke på knuste glass og lignende og har derfor beregnet dette med i husleia, men dersom det knuses uforholdsmessig mye vil dette faktureres selskapet. Dersom det skulle skje større skader på møbler eller gjenstander av større verdi på låven så vil leietaker måtte erstatte dette.
Hvor store er de runde bordene som man dekker opp til middag med og hvor mange får plass rundt bordene?
Bordene er 160 cm i diameter. Vi anbefaler 8 gjester per bord, men det er mulig å få plass til inntil 10 gjester per bord.
Må vi dekke bordene selv eller gjør dere dette?
I utgangspunktet er det dere selv som dekker bord og pynter slik dere vil ha det. Dersom dere ønsker hjelp med dette så kan vi gjøre dette for dere mot et gebyr (se prisliste tilleggstjenester).
Kan vi henge opp noe i tak/vegger?
Ja, men ikke lag synlige merker og teip og lignende må tas vekk etter arrangementet
Kan vi bruke konfetti?
Nei, vi tillater ikke bruk av konfetti hverken inne eller ute. Dersom dette ikke blir overholdt vil det bli påført gebyr på regningen pga. ekstra rengjøring. Gjester bør også informeres om dette i forkant av bryllupet slik at dere ikke får noen uventede overraskelser.
Kan vi bestille mat fra Lerflaten gård?
Nei, vi tilbyr ikke servering i forbindelse med utleie av lokaler til bryllup. Vi kan gi tips om cateringselskaper dersom dere ønsker, bare spør oss.
Kan vi leie kjøkken/serveringspersonale gjennom dere?
Nei, vi har ikke muligheter til å stille med personale til kjøkken/servering.
Kan vi bruke fyrverkeri på gården?
Nei, av hensyn til husdyrene på gården og nabogårdene er det dessverre forbudt med fyrverkeri.
Er røyking tillatt utenfor låven?
Ja, det er mulig å røyke ute på låvebrua og gårdstunet, men sneiper må samles i askebeger (brune jerngryter som er satt frem).
Har dere noen overnattingsfasiliteter på gården som vi kan leie?
Tidligere hadde vi glampingovernatting, men på grunn av slitasje på teltene kan vi dessverre ikke ta imot glampinggjester fra og med 2024-sesongen og vi har dessverre ikke noe overnatting på gården. Nærmeste hotell er Scandic Lerkendal.
Oppsett i lokalet
Når du leier Låven på Lerflaten har du mange muligheter med tanke på bordoppsett og hvordan du ønsker å benytte plassen. Du har mulighet til å flytte om på møbler som står i lokalet slik at det passer ditt arrangement, og du kan låne rekvisitter som finnes i lokalet til pynting (f.eks. melkespann).
Se våre eksempeloppsett for forslag til bordplassering.
Ved bryllupsfeiring er ofte flere ting å tenke over knyttet til oppsett, noen aspekter å tenke over er listet opp under:
Skal brudeparet sitte mest mulig synlig i lokalet
Hvis ja anbefaler vi at brudeparet og de nærmeste sitter ved et langbord med gjester rundt runde bord plassert strategisk slik at flest mulig ser best mulig.
Skal det være innslag på scenen/på lerret?
Hvis ja, er det vikig å tenke over hvordan bordene plasseres i forhold til lerretet
Husk plass til passasje
- Bord bør ikke stå alt for tett, da blir det vanskelig for gjestene å gå til og fra bordet – særlig under middagen. Mange velger å gjøre om på oppsettet ettermiddagen, slik at det blir plass til dansegulv
- Det er viktig å tenke på at det er plass nok til evt. servitører å bevege seg mellom bordene og gjestene.
Hvor skal kakebord og gavebord stå?
Dette er også noe å tenke over når en planlegger utforming av oppsett.
Skal dere ha et "mottagelsesområde" når gjestene ankommer gården?
Det er lurt å tenke over om en ønsker at gjestene skal komme «rett inn» i lokalet eller om en skal ha et eget mottagelsesområde der en feks serverer velkomstdrink. En kan ha dette ute dersom været tillater det. Det er også mulig å trekke for en hvit gardin ca. 8 meter inn fra låvedøra dersom en ønsker å ha et eget mottakelsesområde på låven før gjestene slipper inn i selve lokalet (passer best for bryllup med ca. 70-110 gjester). En kan også leie Fjøset som tilleggslokale dersom en ønsker dette.